News

LAULUMÄNGUD Tallinnas 04.10.2023 13. October Eesti Rahvapärimuse Kool

RÄNDAV PÄRIMUSKOOL
Pärimuskursus „LAULUMÄNGUD“ Tallinnas, Eesti Rahvakultuuri Keskuses
04.10.2023
Läbiviijad Marju Järvpõld, Terje Puistaja

See on pikk lugu laulumängudest, millesse oma panuse andnud kaheksa ägedat õppijat-kaasteelist.


„Ei saa autot sulle anda, sa viid auto silguranda!“ -

… vaid üks näide võrratutest võimalustest, mida saab laulumängudega teha. Auto loo sugemed ulatuvad Põhja-Hispaaniasse, kus rahvusvaheliselt lugude jutustamise seminarilt rohkem kui 10 aastat tagasi korjas Marju üles motiivi, mida järjest edasi arendada annab - muusikast ise laulmise, sõnade, automarkide, värvide, rallisõitjate väljamõtlemiseni. Autotants on alati niivõrd äge, et seda ei saa filmida ega pildistada, sest tahad ise mängida ja kuidagi nii ruttu saab läbi ka. Seda lihtsalt peab ise tegema!

Mis siis juhtus kursusel?
Kui lõngakera keris ennast lahti, tuli öelda enda nimi ja laulda katkend lapsepõlve laulumängust Ja kõik laulsid kaasa; meil on ikka nii palju laulumänge, mida me teame!
 Kui lõngakera hakkas kokku kerima, pidid kõik enda nime laulma, ütlema rütmiliselt, liigutustega, kuidagi eriliselt vmt – aga seda nii, et kõik saaksid korrata. Oli justkui katkematu koorilaul - etteasted ooperist räpini.


8 tunni jooksul põimusid vanema pärimuse lood uute lugudega - i-ga iirealli irnumisest  paariaastase laulumänguni „Väike lind“,  mida õpetas osaleja Pille Pihlapuu.
Ülivahva etendusega tammekese lugu, vahelaulud paatidest, metsalindudest kukkuva käoni; hää karuott oli ka kohal ja lendavad tihased, rikkad mehed, puud ja linnud. Lisaks harju kuked, tillukese sabaga varesed, hiilivad kavalad kassid, kotkad, tibud, maailma midrilinnud ja kull oma kana ja kukekarjaga.

 Päeva üks pidulikum hetk oli armsa isamaa laulumängu tehes, võluhetk vihmasabinaga. Täiesti teistmoodi lugu oli ojas pesu pesemine Norra rahvalauluga. Ja nagu ikka - orgid, peetrid ja kaikad põhjustasid intensiivset mõttetööd teemal, mis tänapäeval on lubatud, mis mitte ja kuidas ikka laulumänge teha ning mida õpetaja ise sellest kõigest arvab.

 Lõppes asi rebaste, lohede ja Aafrika rütmidega.

Lugesin üle – tegime päeva jooksul 26 erinevat laulumängu - oli erakordne päev, sest kõik jaksasid kaasa teha, Kuigi meid oli kokku ikka väga palju.
Tunnistusi jagasime osalejate nimesid lauldes, kommentaar sellele oli: „Oleks kooli lõpuaktused ka nii pidulikud ja ilusad“.


Õpetajad räägivad:
kursusel osalenud Eesti Rahvapärimuse Kooli PÄRIMUSPESADE liikmed Triin Ollema, Kadri Siim, Kristiina Välja, Sirli Vahula, Lily Kivila, Ulvi Eenmaa.

2 sõna laulumängude kursuse kohta. MIKS neid võiks ikkagi õppida?

Triin
2 sõna: INNUSTAV, PÖÖRANE
Laulumängudega on nii, et seda materjali ei ole võimalik olla täielikult omandanud. Iga kord, kui satun laulumängude või muu pärimuse tähtpäevaga seotud õppepäevale, siis alati leian ja saan sealt midagi, mida varem ei teadnud. Maru hea on ka seniseid teadmisi-oskusi kinnistada, sest aeg-ajalt on ikka kahtlus hinges, kas olen omadega ikka õigel teel, kas kõik on piisavalt hästi meeles. Lisaks see võrratu kogemus, mida kuulen teistelt - igal osalejal on veel oma eripärane ja vahva nägemus, mis annab igale mängule veel mitu uut kasutusvõimalust ning paneb ka endal pegasuse lendama, see omakorda virutab kabjaga pehmesse kohta ja ongi hea idee olemas! 

Kadri
Laulumängudel on väge, need ühendavad ja vabastavad. Laulumängud ei ole suunatud vaid lastele, vaid neid tuleks rohkem viia täiskasvanuteni. Laps oskab mängida, aga täiskasvanu on unustanud oma igapäeva elust ära lusti, mängulusti.
Ma olen nädal aega laulnud karu Otil oli 7 poega, sedasi vaikselt omaette. Ja kui keegi kuuleb, siis ei teata, mis lugu ma laulan. Ja siis saab veidi mängida.

Sirli
Me peaksime teadma, kes me olime, sest läbi selle mõistame ennast, kes me oleme praegu.
Laulumängude abil saame teadmisi olnud ajast ja väärtustest. Läbi laulumängude toimub ajaloo õppimine, kuid see ei ole pelgalt teooria, vaid üliäge ning informatiivne praktika.

Kristiina
Laulumängud on kui jutustused, kus inimesed võtavad omale erinevaid rolle. Nt kukk, kanad ja kull. Mängitakse läbi elulisi olukordi. Tihti lisatakse mängu huumorit ja tänapäevaseid elemente. Nagu on ütlemine, et laulumänge pole mõtet mängida, kui sa rolli ei võta.

Olen käinud mitmeid kordi laulumängude koolitusel. Ja iga kord saan uusi huvitavaid mänge, sest mänguvara on lõputu. Kuid eelkõige tutvun uute põnevate inimestega. On nii põnev näha, kuidas inimesed end avavad ja ennast välja elavad. Seekord oli minu jaoks põnev ka see, et kõik pidid meenutama oma lapsepõlve laulumängu. Meid oli ligi 30 naist. Ja minu jaoks oli vist 1-2 võõrast laulumängu. Ülejäänud on aastatega unustusehõlma vajunud.

Lily
Nagu ikka, kui Lily on käinud pärimuskooli kursusel, siis tuju on hea mitmeks kuuks. Tegelikult ju sooviks paljusid laulumänge eakatega läbi mängida ja neile meelde tuletada. [--]  Püüan ikka igal üritusel (eakatele) mõne laulumängu teha.

Ulvi
Oli väga hea, et mängisime just neid mänge, mida polnud varem mänginud. Teiega on alati kuidagi vaba ja sundimatu õhkkond ja lahe olemine. Lisaks palju õpetlikku.  Hea meel oli ka tuttavaid näha ja uutega tutvuda. Eriti meeldib teie T tabel ja need töölehed lauludega.

Õpetajad räägivad:
KUNA JA KUS ÜLDSE SAAB TÄNAPÄEVAL LAULUMÄNGE KASUTADA?

  • Teen laulumänge kodus oma pere ja lastega
  • tööl õpilastega
  • üritustel täiskasvanutega
  • suguvõsa erinevatel üritustel
  • kolleegidele koolis

 

Jõudsin esmaspäeval rütmika tunnis teha:

  • "Tii- tii tihane"- rääkisime ränd- ja paigallindudest
  • Vihmaloits (rääkisime nädalavahetuse tormisest ilmast)
  • Karu Otil on 7 poega (vestlesime loomadest, kes talvel tukuvad ja magavad)
  • Mina olen rikas puu

 

„Kindlasti proovin ära  lohemängu, autosõidu ja tibu ning kulli labürindi. Täiskasvanutega olen teinud kangakudumist, pagarit, kuused ja oravad, otsi kossi, BINGO ja palju muud. Naerda on saanud palju.“

(Sirli)

 

 

Pildil

Lõngakera lugu (Tartu 2012) 

 

„Ei saa autot sulle anda, sa viid auto silguranda!“ -

… vaid üks näide võrratutest võimalustest, mida saab laulumängudega teha. Auto loo sugemed ulatuvad Põhja-Hispaaniasse, kus rahvusvaheliselt lugude jutustamise seminarilt rohkem kui 10 aastat tagasi korjas Marju üles motiivi, mida järjest edasi arendada annab - muusikast ise laulmise, sõnade, automarkide, värvide, rallisõitjate väljamõtlemiseni. Autotants on alati niivõrd äge, et seda ei saa filmida ega pildistada, sest tahad ise mängida ja kuidagi nii ruttu saab läbi ka. Seda lihtsalt peab ise tegema!

Mis siis juhtus kursusel?
Kui lõngakera keris ennast lahti, tuli öelda enda nimi ja laulda katkend lapsepõlve laulumängust Ja kõik laulsid kaasa; meil on ikka nii palju laulumänge, mida me teame!
 Kui lõngakera hakkas kokku kerima, pidid kõik enda nime laulma, ütlema rütmiliselt, liigutustega, kuidagi eriliselt vmt – aga seda nii, et kõik saaksid korrata. Oli justkui katkematu koorilaul - etteasted ooperist räpini.


8 tunni jooksul põimusid vanema pärimuse lood uute lugudega - i-ga iirealli irnumisest  paariaastase laulumänguni „Väike lind“,  mida õpetas osaleja Pille Pihlapuu.
Ülivahva etendusega tammekese lugu, vahelaulud paatidest, metsalindudest kukkuva käoni; hää karuott oli ka kohal ja lendavad tihased, rikkad mehed, puud ja linnud. Lisaks harju kuked, tillukese sabaga varesed, hiilivad kavalad kassid, kotkad, tibud, maailma midrilinnud ja kull oma kana ja kukekarjaga.

 Päeva üks pidulikum hetk oli armsa isamaa laulumängu tehes, võluhetk vihmasabinaga. Täiesti teistmoodi lugu oli ojas pesu pesemine Norra rahvalauluga. Ja nagu ikka - orgid, peetrid ja kaikad põhjustasid intensiivset mõttetööd teemal, mis tänapäeval on lubatud, mis mitte ja kuidas ikka laulumänge teha ning mida õpetaja ise sellest kõigest arvab.

 Lõppes asi rebaste, lohede ja Aafrika rütmidega.

Lugesin üle – tegime päeva jooksul 26 erinevat laulumängu - oli erakordne päev, sest kõik jaksasid kaasa teha, Kuigi meid oli kokku ikka väga palju.
Tunnistusi jagasime osalejate nimesid lauldes, kommentaar sellele oli: „Oleks kooli lõpuaktused ka nii pidulikud ja ilusad“.


Õpetajad räägivad:
kursusel osalenud Eesti Rahvapärimuse Kooli PÄRIMUSPESADE liikmed Triin Ollema, Kadri Siim, Kristiina Välja, Sirli Vahula, Lily Kivila, Ulvi Eenmaa.

2 sõna laulumängude kursuse kohta. MIKS neid võiks ikkagi õppida?

Triin
2 sõna: INNUSTAV, PÖÖRANE
Laulumängudega on nii, et seda materjali ei ole võimalik olla täielikult omandanud. Iga kord, kui satun laulumängude või muu pärimuse tähtpäevaga seotud õppepäevale, siis alati leian ja saan sealt midagi, mida varem ei teadnud. Maru hea on ka seniseid teadmisi-oskusi kinnistada, sest aeg-ajalt on ikka kahtlus hinges, kas olen omadega ikka õigel teel, kas kõik on piisavalt hästi meeles. Lisaks see võrratu kogemus, mida kuulen teistelt - igal osalejal on veel oma eripärane ja vahva nägemus, mis annab igale mängule veel mitu uut kasutusvõimalust ning paneb ka endal pegasuse lendama, see omakorda virutab kabjaga pehmesse kohta ja ongi hea idee olemas! 

Kadri
Laulumängudel on väge, need ühendavad ja vabastavad. Laulumängud ei ole suunatud vaid lastele, vaid neid tuleks rohkem viia täiskasvanuteni. Laps oskab mängida, aga täiskasvanu on unustanud oma igapäeva elust ära lusti, mängulusti.
Ma olen nädal aega laulnud karu Otil oli 7 poega, sedasi vaikselt omaette. Ja kui keegi kuuleb, siis ei teata, mis lugu ma laulan. Ja siis saab veidi mängida.

Sirli
Me peaksime teadma, kes me olime, sest läbi selle mõistame ennast, kes me oleme praegu.
Laulumängude abil saame teadmisi olnud ajast ja väärtustest. Läbi laulumängude toimub ajaloo õppimine, kuid see ei ole pelgalt teooria, vaid üliäge ning informatiivne praktika.

Kristiina
Laulumängud on kui jutustused, kus inimesed võtavad omale erinevaid rolle. Nt kukk, kanad ja kull. Mängitakse läbi elulisi olukordi. Tihti lisatakse mängu huumorit ja tänapäevaseid elemente. Nagu on ütlemine, et laulumänge pole mõtet mängida, kui sa rolli ei võta.

Olen käinud mitmeid kordi laulumängude koolitusel. Ja iga kord saan uusi huvitavaid mänge, sest mänguvara on lõputu. Kuid eelkõige tutvun uute põnevate inimestega. On nii põnev näha, kuidas inimesed end avavad ja ennast välja elavad. Seekord oli minu jaoks põnev ka see, et kõik pidid meenutama oma lapsepõlve laulumängu. Meid oli ligi 30 naist. Ja minu jaoks oli vist 1-2 võõrast laulumängu. Ülejäänud on aastatega unustusehõlma vajunud.

Lily
Nagu ikka, kui Lily on käinud pärimuskooli kursusel, siis tuju on hea mitmeks kuuks. Tegelikult ju sooviks paljusid laulumänge eakatega läbi mängida ja neile meelde tuletada. [--]  Püüan ikka igal üritusel (eakatele) mõne laulumängu teha.

Ulvi
Oli väga hea, et mängisime just neid mänge, mida polnud varem mänginud. Teiega on alati kuidagi vaba ja sundimatu õhkkond ja lahe olemine. Lisaks palju õpetlikku.  Hea meel oli ka tuttavaid näha ja uutega tutvuda. Eriti meeldib teie T tabel ja need töölehed lauludega.

Õpetajad räägivad:
KUNA JA KUS ÜLDSE SAAB TÄNAPÄEVAL LAULUMÄNGE KASUTADA?

  • Teen laulumänge kodus oma pere ja lastega
  • tööl õpilastega
  • üritustel täiskasvanutega
  • suguvõsa erinevatel üritustel
  • kolleegidele koolis

 

Jõudsin esmaspäeval rütmika tunnis teha:

  • "Tii- tii tihane"- rääkisime ränd- ja paigallindudest
  • Vihmaloits (rääkisime nädalavahetuse tormisest ilmast)
  • Karu Otil on 7 poega (vestlesime loomadest, kes talvel tukuvad ja magavad)
  • Mina olen rikas puu

 

„Kindlasti proovin ära  lohemängu, autosõidu ja tibu ning kulli labürindi. Täiskasvanutega olen teinud kangakudumist, pagarit, kuused ja oravad, otsi kossi, BINGO ja palju muud. Naerda on saanud palju.“

(Sirli)

 

 

Pildil

Lõngakera lugu (Tartu 2012)